Tuesday 30 September 2014

MENGGUNAKAN ALAT PENGARANGAN DALAM PENGAJARAN BAHSA MELAYU

Alat pengarangan merupakan alat bertanggungjawab untuk menggabungkan data supaya ia dapat dipersembahkan untuk pembelajaran, latihan mahupun untuk hiburan. Pengarangan atau (authoring) merujuk kepada pengaturcaraan yang dibuat oleh bukan pengaturcara (programming by non-programmers). Alat pengarangan merujuk kepada perisian yang akan digunakan. Selain itu, juaga alat pegarang ini merupakan satu alat yang digunakan untuk mengarang atau menghasilkan sesuatu karangan.

Jenis-jenis alat pengarangan
i)    Perisian Alat pengarangan
ii)   Linkway
iii)  Language Plus
iv)  Scala
v)  Toolbook
vi)  Authorware
vii) ComIL

Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu dengan menggunakan alat pengarangan.

i. Mengumpul maklumat atau bahan dari internet
ii. Masukkan maklumat dalam alat pengarangan
iii. Memulakan semakan maklumat dan bahan dari internet
iv. Memadam maklumat yang tidak berkaitan.
v. Simpan data

Perspektif Alat Pengarangan

1. ALATAN (TOOLS)
Pakej perisian yang mengarang produk multimedia.
Termasuk pengaturcaraan (C++) dan perisian grafik (Photoshop).


2. PRODUK (ATAU APLIKASI)
Hasil dari gabungan kandungan/prosidur dengan menggunakan alat pengarangan.

3. PEMBANGUN
Pengaturcara (programmer), pengarang (author) multimedia dan pereka (designer) produk multimedia.

4. PENGGUNA
Pelanggan yang menggunakan produk multimedia.

Aplikasi Penyuntingan Bahan Bahasa Melayu dengan Menggunakan Alat Pengarangan

Bahan ini boleh mengikuti langkah-langkah penyuntingan bahan. Antara langkah-langkah berikut tersebut ialah :

(i) Mengumpul bahan dari Internet 
(ii) Memasukkan maklumat dalam alat pengarangan 
(iii) Memulakan semakan
(iv) Memadam maklumat tidak berkaitan 
(v) Simpan maklumat atas talian

Jenis-jenis Alat Pengarangan

i) Adobe Flash Player
ii) Mocrosft Office Word
iii) Blogger
iv) COMIL

Kriteria Pemilihan Alatan

·         FUNGSI
1.    Pemahaman yang lengkap bagaimana produk akan terhasil, selalunya bergantung kepada padangan dari pengguna.

·         KANDUNGAN
1.    Format, bilangan atau jenis data yang akan digunakan di dalam produk tersebut.

·         PERKAKASAN
1.    Platform perkakasan yang dijangka untuk ‘run’ produk.
2.    Ia juga meliputi keperluan paparan dan juga kemudahan audio dan video.

·         PERISIAN
1.  Keperluan perisian seperti system pengendalian (operating system) ataupun antaramuka dengan perisian lain seperti pangkalan data.

·         PERSEMBAHAN
1.    Kelajuan dan keberkesanan yang dijangka semasa menggunakan produk.
2.  Selalunya memerlukan ruang storan yang besar kerana menyimpan data yang terdiri dari pelbagai media.

·         ANTARA MUKA PENGGUNA
1.    ‘screen layout’, persembahan data, kedudukan kawalan dan visual kepada pengguna.
2.    Anataramuka pengguna bergantung kepada kebolehan pengguna itu sendiri.
3.    Jadi, pembangun perlu tahu setakat mana pengetahuan atau kemahiran pengguna.
4.    Jika pengguna kurang mempunyai pengetahuna komputer, antaramuka mestilah mudah dan ringkas.

·         PANGKALAN DATA
1.    Pembangun perlu tentukan samada produk memerlukan pangkalan data atau tidak.
2.    Ini selalu bergantung kepada bilangan data yang perlu disimpan di dalam produk.

·         ‘MAINTENANCE AND UPDATE’
1.    Kebanyakan produk multimedia sentiasa berubah dan dikemaskini kandunganya.

2.    Maka ia memerlukan sokongan sepanjang masa supaya pengguna tidak bertukar ke produk yang lain.

2 comments:

  1. Assalamualaikum.
    Warna latar dan warna tulisan perlu lebih kontras. Terutamanya apabila tulisan berwarna merah. Satu cara lain ialah bahan yang dimuat naik berlatar belakang putih.

    ReplyDelete
  2. Tiada pautan dengan akhbar utama, jabatan pelajaran, ipgkrm dan rakan guru.

    ReplyDelete