Alat pengarangan merupakan alat
bertanggungjawab untuk menggabungkan data supaya ia dapat dipersembahkan untuk
pembelajaran, latihan mahupun untuk hiburan. Pengarangan atau (authoring)
merujuk kepada pengaturcaraan yang dibuat oleh bukan pengaturcara
(programming by non-programmers). Alat pengarangan merujuk kepada perisian
yang akan digunakan. Selain itu, juaga alat pegarang ini merupakan satu
alat yang digunakan untuk mengarang atau menghasilkan sesuatu karangan.
Jenis-jenis alat pengarangan
i) Perisian Alat
pengarangan
ii) Linkway
iii) Language Plus
iv) Scala
v) Toolbook
vi) Authorware
vii) ComIL
ii) Linkway
iii) Language Plus
iv) Scala
v) Toolbook
vi) Authorware
vii) ComIL
Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu
dengan menggunakan alat pengarangan.
i. Mengumpul maklumat atau bahan dari internet
ii. Masukkan maklumat dalam alat pengarangan
iii. Memulakan semakan maklumat dan bahan dari internet
iv. Memadam maklumat yang tidak berkaitan.
v. Simpan data
i. Mengumpul maklumat atau bahan dari internet
ii. Masukkan maklumat dalam alat pengarangan
iii. Memulakan semakan maklumat dan bahan dari internet
iv. Memadam maklumat yang tidak berkaitan.
v. Simpan data
Perspektif Alat Pengarangan
1. ALATAN (TOOLS)
Pakej perisian yang mengarang produk
multimedia.
Termasuk pengaturcaraan (C++) dan
perisian grafik (Photoshop).
2. PRODUK (ATAU APLIKASI)
Hasil dari gabungan kandungan/prosidur
dengan menggunakan alat pengarangan.
3. PEMBANGUN
Pengaturcara (programmer), pengarang
(author) multimedia dan pereka (designer) produk multimedia.
4. PENGGUNA
Pelanggan yang menggunakan produk
multimedia.
Aplikasi Penyuntingan Bahan Bahasa Melayu
dengan Menggunakan Alat Pengarangan
Bahan ini boleh mengikuti
langkah-langkah penyuntingan bahan. Antara langkah-langkah berikut
tersebut ialah :
(i) Mengumpul bahan dari Internet
(ii) Memasukkan maklumat dalam alat
pengarangan
(iii) Memulakan semakan
(iv) Memadam maklumat tidak
berkaitan
(v) Simpan maklumat atas talian
Jenis-jenis Alat Pengarangan
i) Adobe Flash Player
ii) Mocrosft Office Word
iii) Blogger
iv) COMIL
Kriteria Pemilihan Alatan
· FUNGSI
1. Pemahaman yang
lengkap bagaimana produk akan terhasil, selalunya bergantung kepada padangan
dari pengguna.
· KANDUNGAN
1. Format,
bilangan atau jenis data yang akan digunakan di dalam produk tersebut.
· PERKAKASAN
1. Platform
perkakasan yang dijangka untuk ‘run’ produk.
2. Ia juga
meliputi keperluan paparan dan juga kemudahan audio dan video.
· PERISIAN
1. Keperluan perisian seperti
system pengendalian (operating system) ataupun antaramuka dengan perisian lain
seperti pangkalan data.
· PERSEMBAHAN
1. Kelajuan dan
keberkesanan yang dijangka semasa menggunakan produk.
2. Selalunya memerlukan ruang
storan yang besar kerana menyimpan data yang terdiri dari pelbagai media.
· ANTARA
MUKA PENGGUNA
1. ‘screen
layout’, persembahan data, kedudukan kawalan dan visual kepada pengguna.
2. Anataramuka
pengguna bergantung kepada kebolehan pengguna itu sendiri.
3. Jadi, pembangun
perlu tahu setakat mana pengetahuan atau kemahiran pengguna.
4. Jika pengguna
kurang mempunyai pengetahuna komputer, antaramuka mestilah mudah dan ringkas.
· PANGKALAN
DATA
1. Pembangun perlu
tentukan samada produk memerlukan pangkalan data atau tidak.
2. Ini selalu
bergantung kepada bilangan data yang perlu disimpan di dalam produk.
· ‘MAINTENANCE
AND UPDATE’
1. Kebanyakan
produk multimedia sentiasa berubah dan dikemaskini kandunganya.
2. Maka ia
memerlukan sokongan sepanjang masa supaya pengguna tidak bertukar ke produk
yang lain.
Assalamualaikum.
ReplyDeleteWarna latar dan warna tulisan perlu lebih kontras. Terutamanya apabila tulisan berwarna merah. Satu cara lain ialah bahan yang dimuat naik berlatar belakang putih.
Tiada pautan dengan akhbar utama, jabatan pelajaran, ipgkrm dan rakan guru.
ReplyDelete